North American TF-86 (1:144)

Doba čtení: 2 min.

TF-86Model: Trumpeter 1321 (F-86F-40)

North American F-86 Sabre je americký proudový stíhací letoun, vyvíjený od poloviny 40. let 20. století.

Stal se jedním z nejrozšířenějších západních proudových letounů v prvním období studené války. Varianty F-86 vyráběla ve velkých sériích kanadská firma Canadair pod označením Canadair Sabre. U těchto variant byl většinou instalován výkonnější motor Avro Canada Orenda. Kanadské F-86 používala také řada států NATO. Americká varianta F-86 byla licenčně vyráběna také v Itálii a Japonsku. Výrazně upravenou verzi F-86 vyráběla australská továrna CAC pod označením CAC CA-27 Sabre.

Z iniciativy výrobce byly postaveny dva kusy dvousedadlové varianty označené TF-86 a v továrně známé jako model NA-204. Jako základ byly vzaty dva kusy F-86F, jejichž trupy byly prodlouženy vpřed, aby se získalo místo pro druhého člena posádky. Letouny měly vylepšené křídlo se sloty na náběžné hraně, převzaté od F-86F-40.

(Wikipedia)

Model

Jako základ pro přestavbu jsem použil stavebnici F-86F-40 od Trumpeteru. Krabička obsahuje dva rámečky ze světle šedého plastiku a jeden čirý. Jeden rámeček obsahuje díly univerzální pro jakoukoliv variantu F-86F, druhý díly specifické pro variantu F-86F-40, jako např. křídlo vybavené sloty. Díly mají poměrně jemné negativní rytí, drobné díly jsou přiměřeně jemné a to včetně např. kniplu a sedačky pilota.

Stavba

Stavbu jsem zahájil prodloužením trupu. Původní díly jsem rozříznul na úrovni připojení náběžné hrany křídla do trupu a nastavil pomocí plastových tyčinek Evergreen. Při této operaci se vyplatí nechat poloviny trupu samostatně a pouze pečlivě kontrolovat celkovou délku obou polovin, vyhnete se tím podélnému zkroucení trupu. Když prodloužené poloviny trupu zaschly, prolil jsem vloženou část tekutým vteřinovým lepidlem, což trup dále zpevnilo. Upravil jsem dosedací plochy obou polovin a slepil je k sobě. Poté jsem tak dlouho tmelil, brousil a leštil, až jsem dosáhnul žádaného tvaru.

A pak už šlo vše ráz na ráz: vlepit křídlo, VOP, podlahu kokpitu, vyrobit z kousků plastu druhou sedačku, vybrousit z kousku plastu nový překryt kabiny a přes něj jako přes kopyto vytáhnout nový průhledný díl – čelní štítek je jako samostatný díl ve stavebnici.

Zbarvení

Oba vyrobené kusy létaly v barvě kovu, moje volba padla na první z nich, který neměl instalované zbraně (druhý kus měl na každé straně trupu pod kabinou jeden půlpalcový kulomet). Jako základ jsem použil šedou Humbrol 127, po jejím vyleštění jsem nanesl metalizér Humbrol 27002, na některé panely s příměsí 27003. Na to přišla vrstva čirého lesklého akrylového laku a obtisky jako kombinace výsostných znaků z aršíku Mark I. Decals a popisek mé vlastní výroby. Nakonec jsem přidal ještě jednu vrstvu čirého laku, dolepil podvozky a bylo hotovo.

Závěr

S přiměřeným úsilím poměrně mám model poměrně neobvyklé varianty slavné stíhačky – a líbí se mi, z některých úhlů mi dokonce přijde elegantnějsí než původní jednomístný Sabre.

Fotogalerie