Lavočkin La-5UTI (1:144)

La-5UTIModel: Kovozávody Prostějov KPM14401

Lavočkin La-5 (rusky: Лавочкин Ла-5) byl sovětský stíhací letoun masově vyráběný a nasazený během druhé světové války. Tento typ byl následníkem vývojové řady letadel LaGG-3 a LaG-5 a stal se jedním z nejlepších sovětských stíhacích strojů nasazených v konfliktu. Po odchodu V. P. Gorbunova z konstrukční kanceláře zmizelo z označení „G“ a nový letoun vyráběný sériově od července 1942 s motorem AŠ-82 dostal označení Lavočkin La-5. Zabudováním vylepšené varianty motoru s označením AŠ-82F do draku La-5 došlo k novému typovému označení, Lavočkin La-5F a od 5. prosince 1942 se podařilo zahájit velkosériovou výrobu.

V březnu roku 1943 přišla odlehčená a pro snadnější výrobu upravená verze Lavočkin La-5FN, která se stala nejrozšířenější. Od předešlé verze se lišila motorem AŠ-82FN, který měl nový kompresor a přímé vstřikování paliva do válců. Taktéž byl odlehčen podvozek a zlepšena tepelná izolace kabiny.

Cvičná verze odzkoušená v září 1943 nesla označení La-5UTI (nebo také ULa-5) s motorem AŠ-82F, bez pancéřování a s redukovanou hlavňovou výzbrojí na jeden kanón SP 20 nebo jeden kulomet UBS ráže 12,7 mm.

(zdroj: Wikipedia)

Model

Stavebnici La-5UTI v měřítku 1:144 pokud vím nikdo nevyrábí, takže jsem se rozhodl pro přestavbu modelu od Kovozávodů. Stavebnice je velmi detailní, skoro by se řeklo až příliš vzhledem k měřítku; co do počtu dílů směle konkuruje jednodušším modelům v měřítku 1:72. Jednotlivé díly jsou ostré, avšak zaregistroval jsem drobné přesazení polovin formy, které zejména na drobných dílech jako např. na ostruhovém kolečku působí nesnáze.

Stavba

Nad rámec běžného sestavení je třeba pro dvoumístnou cvičnou verzi vytvořit zadní pilotní prostor. To znamená odříznout hřbet trupu, lehce zvýšit zbylou část hřbetu mezi kabinou a směrovkou a vytvořit nový překryt kabiny. Překryt jsem získal jako kombinaci předního štítku kabiny s novým kusem, sestaveným a vybroušeným z původních dvou kabin, přes který jsem pak vylisoval nový překryt z fólie.

Zbarvení

Letoun je shora zelený (Humbrol 155) a zdola světle modrý (Humbrol 25 a Humbrol 34). Výsostné znaky jsou z obtiskového archu, kódy EW-5 jsem si vyrobil sám a vytiskl na obtiskový papír.

Závěr

S vynaložením přiměřeného úsilí mám ve sbírce další model zajímavého letounu. S výsledkem jsem spokojen.

Fotogalerie