Lavočkin La-5FN (1:144)

Doba čtení: 2 min.

La-5FNModel: Kovozávody Prostějov KPM14401

Lavočkin La-5 (rusky: Лавочкин Ла-5) byl sovětský stíhací letoun masově vyráběný a nasazený během druhé světové války. Tento typ byl následníkem vývojové řady letadel LaGG-3 a LaG-5 a stal se jedním z nejlepších sovětských stíhacích strojů nasazených v konfliktu. Po odchodu V. P. Gorbunova z konstrukční kanceláře zmizelo z označení „G“ a nový letoun vyráběný sériově od července 1942 s motorem AŠ-82 dostal označení Lavočkin La-5. Zabudováním vylepšené varianty motoru s označením AŠ-82F do draku La-5 došlo k novému typovému označení, Lavočkin La-5F a od 5. prosince 1942 se podařilo zahájit velkosériovou výrobu.

V březnu roku 1943 přišla odlehčená a pro snadnější výrobu upravená verze Lavočkin La-5FN, která se stala nejrozšířenější. Od předešlé verze se lišila motorem AŠ-82FN, který měl nový kompresor a přímé vstřikování paliva do válců. Taktéž byl odlehčen podvozek a zlepšena tepelná izolace kabiny.

(zdroj: Wikipedia)

Model

Velmi agilní staronová firma Kovozávody Prostějov uvedla nedávno svou prvotinu v měřítku 1:144 Lavočkin La-5 a jak již je u této firmy zvykem, nabídla hned všechny verze v mnoha obtiskových variantách. Mne nejvíce oslovila stavebnice obsahující obtisky pro letouny československých pilotů.

Stavebnice je velmi detailní, skoro by se řeklo až příliš vzhledem k měřítku; co do počtu dílů směle konkuruje jednodušším modelům v měřítku 1:72. Jednotlivé díly jsou ostré, avšak zaregistroval jsem drobné přesazení polovin formy, které zejména na drobných dílech jako např. na ostruhovém kolečku působí nesnáze.

Stavba

Stavba nečiní větších obtíží s výhradou některých drobných dílů, na kterých je patrné přesazení polovin formy. Stavební návod obsahuje i informace o zbarvení, které ale bohužel postrádají čísla modelářských barev alespoň v nejpoužívanějších řadách.

Zbarvení

Chtěl jsem Lavočku s československými znaky, ale jinou než zelenou, protože jsem souběžně stavěl i dvoumístnou verzi, která zelená je. Moje volba tedy padla na stroj „bílá 91“ v barvě sovětské modrošedé AMT 11 na horních a modré AMT 7 na spodních plochách, tedy jedno ze zbarvení nabízených ve stavebnici. Modrošedou jsem namíchal z šedé Humbrol 106 a bílé Humbrol 34, světle modrá je namíchaná z bílé Humbrol 34 a modré Humbrol 25. S obtisky se pracuje dobře a i bez použití vodiček dobře kopírují povrch.

Závěr

Za skvělý peníz nádherný malý model významného letounu a spokojenost na mé straně.

Fotogalerie