Stavebnice: Special Hobby 72308
Doplňky: leptané pásy Luftwaffe – Eduard SS582, masky Peewit M72012
Během druhé světové války zakoupilo frankistické Španělsko licenci na výrobu stíhaček Messerschmitt Bf 109G-2 s tím, že motory DB 605A, přístrojové vybavení a výzbroj nakoupí v Německu. To se ukázalo jako neuskutečnitelné vzhledem k tomu, že Německo nestíhalo výrobu pro své vlastní potřeby. Z toho důvodu se v továrně Hispano Aviación, která měla letouny vyrábět, začali zabývat náhradou původního německého motoru jiným, nejlépe španělské provenience. Postupně zabudovali v roce 1944 motor HS 89-12Z, v roce 1951 motor HS 17-12Z a nakonec v roce 1954 britský motor Rolls-Royce Merlin 500-45, včetně čtyřlisté vrtule Rotol. Takto upravené letouny, vybavené motorem pohánějícím za války Spitfiry a Hurricany, hlavní protivníky Messerschmittů 109, vydržely ve službě až do prosince 1965.
Model
Stavebnice od Special Hobby představuje slušný standard tohoto výrobce. Je pravdou, že laťka nastavená modely AZ Model, resp Kovozávodů, je tak vysoko, že bude jen obtížné ji překonat, ale to neznamená, že stavebnice Special Hobby je špatná. V krabičce je kromě dvou rámečků s díly ze světle šedého plastu také jeden rámeček obsahující kabinu, planžeta leptaných dílů a odlévané výfuky a odlévané hlavně kanónů.
Stavba
Stavebnice se staví hezky, i když jak jsem již naznačil výše, sem tam se neobejdeme bez kapky tmelu, například na spojení křídla a spodku trupu. Jako základ kokpitu jsem vzal polotovar z modelu CS-99, kde byl tento díl navíc – přišlo mi to lepší než lepit kokpit z mnoha dílů ze stavebnice a pracně hlídat úhly. Sedačka je odlévaná a pochází ze starého modelu Bf-109G-12 od MPM. Leptané díly do kokpitu výrazně vylepší vzhled, avšak při zavřené kabině z nich stejně nebude moc vidět. Poutací pásy z leptu ve stavebnici jsem nahradil ocelovými od Eduardu. Mřížka do vstupu vzduchu pod motorem nemá jasně danou pozici a proto je obtížné ji správně usadit tak, aby po obvodu nevznikly spáry.
Zbarvení
Ve stavebnici jsou k dispozici tři schémata zbarvení: letoun kamuflovaný dvěma odstíny zelené shora a světle modrou zdola, celomodrý letoun a stříbrný stroj s modrými spodními plochami. První zbarvení je řadou autorů zpochybňováno s poukazem na to, že jde o velmi opotřebovaný celomodrý stroj.
Rozhodl jsem se pro stříbrný stroj s modrými spodními plochami. První co mne zaujalo, že návod předpokládá použít stejnou modrou, která je použita na celomodrých letounech. To očividně není pravda, neboť i na černobílých fotografiích je jasně zřetelný rozdíl mezi těmito dvěma barvami. Nakonec jsem tedy použil Humbrol 48 Mediterranean Blue, na horní a boční plochy přišla hliníková Humbrol 27002. Návod zcela pomíjí černý pruh proti oslnění před kabinou a na pravém bokorysu je chybně umístěno označení 407 – 36: má být 36 vlevo od znaku a 407 vpravo od znaku, stejně jako na levé straně.
Za zmínku stojí, že stejný problém má v nákresu i stroj „Checa“ (11 – 71 místo 71 – 11). Návod vůbec neřeší zbarvení vrtule – vrtulové listy jsem nabarvil šedou ModelMaster 1741, špičky vrtulových listů nesou výstražný proužek v barvách španělské trikolory (červená – žlutá – červená). Vrtulový kužel má černý pruh u základny a stříbrnou špičku. Návod zcela opomíjí malé číslo 407 na spodní straně trupu před vstupem vzduchu do motoru, číslo není ani v obtiscích, takže jsem ho dodal z aršíku číslic TallyHo.
Fotogalerie
HA-1112-M1L (C.4.K-104), 36 -407, 364. Escuadron, Španělská Sahara, 1963