CS-99 (1:72)

Doba čtení: 2 min.

Stavebnice: AZ Model 7610

Doplňky: leptané pásy Luftwaffe – Eduard SS582

Po skončení druhé světové války se na území bývalého Protektorátu Čechy a Morava nacházelo značné množství opuštěné vojenské techniky, mimo jiných i větší počet stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109. V rámci budování nového československého letectva bylo rozhodnuto nalezené letouny zprovoznit. Byly opraveny i cvičné letouny Bf 109G-12, které se pod označením C-110 a později CS-99 podílely na výcviku nových pilotů.

Původní letouny Bf 109G-12 byly přestavovány z již vyrobených jednomístných stíhaček a tedy jejich provedení odpovídalo původní verzi letounu, takže bylo možno vidět jak letouny s charakteristickými boulemi před kabinou, odpovídající verzi G-6, tak letouny s vyboulenými kryty, vycházející z verze G-10. Letouny byly poháněny různými verzemi motoru DB-605, později byly kvůli nedostatku motorů přestavěny na motor Jumo-211 a přeznačeny na CS-199.

Model

Stavebnice AZ Model navazuje na produkci stíhaček řady Bf 109 a to včetně kvality a filozofie, tj. v krabičce jsou rámečky s díly specifickými pro verzi G-12, doplněné o „standardní“ rámečky, obsahující společné díly řady Bf 109. Překryt kabiny je řešen velmi nápaditě ze tří dílů.

Stavba

Ke stavbě modelu prakticky není co dodat. Vše pasuje kam má, při opatrné práci prakticky není třeba tmelit. Do kokpitu jsem doplnil pásy z leptu Eduard, jinak je vše ze stavebnice. Po nabarvení jsem provrtal průhledný překryt kabiny a vsunul stožárek drátové antény, který dle fotografií zasahuje až k panelu za sedačkou instruktora.

Zbarvení

Zvolil jsem celostříbrný stroj ze stavu československého letectva. Na celý povrch jsem nastříkal Humbrolku 27002, přestříkal čirým lakem a nanesl obtisky. V návodu je nakresleno umístění popisek, ale čísla na obtiskovém archu bohužel nesouhlasí s čísly v návodu, takže je třeba improvizovat.

Fotogalerie

CS-99.501, EV-7, Školící výcvikové středisko, letiště Planá, jaro 1947