CS-199 (1:72)

Doba čtení: 2 min.

Stavebnice: Kovozávody KPM0091

Doplňky: masky – Peewit M72124, leptané pásy Luftwaffe – Eduard SS582

Souběžně s výrobou stíhacího letounu S-199 běžela v továrně Avia výroba dvoumístné cvičné verze. Původně byly jako cvičné rekonstruovány kořistní německé Messerschmitty Bf 109G-12, včetně původních motorů DB 605 (pod označením C-110, později CS-99), následně byla většina strojů rekonstruována montáží motoru M211 (německý Jumo 211) spolu s vrtulí, původně určenou pro bombardéry. Tato verze byla označena CS-199 a v zásadě ji provázely stejné nectnosti, vyplývající z nevhodné pohonné jednotky a vrtule, jako stíhací variantu S-199. I přes to má CS-199 zásadní podíl na výcviku nových stíhacích pilotů československého vojenského letectva.

Model

Stavebnice CS-199 je co do obsahu řešena stejně, jako jednomístná S-199, tj. rámečky ze stavebnice Bf 109G jsou doplněny novým rámečkem s díly trupu, vrtulí a dalšími drobnějšími díly, ve kterých se stodevadesátdevítka liší od stodevítky. I zde platí, že díly jsou velmi jemné, prosté záludností, i když například rytí na trupu mi přijde méně ostré než na křídle.

Stavba

Sestavení modelu nečiní jakékoliv obtíže, pomineme-li připomínky týkající se návodu, které jsem měl už ke stavebnici S-199: ze schémat zbarvení nejde vyčíst který letoun nosil a který nenosil přídavnou nádrž; ta je zmíněna pouze u letounu UL-56 protože na ni patří obtisk, přičemž není jasné, zda ji ostatní nenosily. Barva interiéru se mi podle fotografií kbelské CS-199 spíše jeví jako světle šedomodrá, i když připouštím, že fotografie mohou díky odleskům od blesku klamat a osobně jsem si letoun prohlédnout zatím nebyl. Křídlo je tentokrát v provedení s kulatými podvozkovými šachtami a bez otvorů pro vypadávání nábojnic. Jinak ke stavbě není co dodat, vše se sestavuje až překvapivě hladce, bez tmelení a přehnaného broušení.

Zbarvení

U letounů CS-199 československého letectva je to poměrně jednoznačně stříbřenka, kterou byly pokryty všechny plochy letounu – tedy ne přírodní barva kovu. Návod to také jasně uvádí a doporučuje použít Humbrolku 56. Já jsem použil Humbrolku 27002, která se mi více osvědčila pro tento typ povrchu. S obtisky se pracuje příjemně, na vodičky Agama reagují přiměřeně. Postrádám ovšem odkazy na umístění popisek, takže modelář si musí poradit sám podle fotografií, případně návodu ke stavebnici S-199.

Škoda, že podobná péče, jaká byla očividně věnována přípravě modelu, nebyla věnována návodu; toto je bohužel společným znakem obou stavebnic, které jsem postavil (S-199 a CS-199). Celkově ale musím zopakovat, co jsem psal už v případě S-199: je dobře, že se našel výrobce těchto modelů a všichni zájemci o československé letectvo, izraelské letectvo, případně o doplnění řady Bf 109 o následné typy, již nejsou odkázáni pouze na letité stavebnice Kovozávodů Prostějov. A pokud jde o mne, nebýt drobných přehmatů v návodech, dostávají oba modely plný počet bodů.

Fotogalerie

CS-199.554, UF-84, 5. letecký školní pluk, československé vojenské letectvo, Prostějov, padesátá léta 20. století