S-199 (1:72)

Doba čtení: 3 min.

Stavebnice: Kovozávody KPM0010

Doplňky: leptané pásy Luftwaffe – Eduard SS582

Avia S-199 byl poválečný československý jednomístný jednomotorový stíhací letoun, který vznikl montáží motoru Jumo 211 (dle čs. značení M211) včetně vrtule do draku německého stíhacího letounu Messerschmitt Bf 109G. Slabší motor zhoršil výkony, těžká (byť menší) vrtule zhoršila letové vlastnosti. V době od prodeje Spitfirů Izraeli až do příchodu MiGu-15 však S-199 tvořil základ československého stíhacího letectva.

(dle Wikipedie)

Model

Po dlouhých letech, kdy jsme si museli vystačit se stavebnicí Kovozávodů Prostějov přišly nové Kovozávody s novým modelem této stíhačky. První pohled do krabičky ukazuje směs dobře známých rámečků z modelů Bf 109G, doplněných o nové díly, typické pro S-199. Také to je důvod, proč řadu dílů nepoužijeme.

Model je ztvárněn na pohled velmi hezky, rytí je negativní a čisté, detaily jsou více než dostatečné. Nenašel jsem otřepy, přesazení, stopy po vyhazovačích ani jiné závady. Doufám, že se stavebnice bude stavět stejně hezky, jako Bf 109 od AZ Model, tedy v podstatě od stejného výrobce.

Stavba

Již první pohled do návodu odhalí na 28 dílů, které nepoužijeme. Zbytek ovšem hezky zapadá na svá místa a nevybavuji si nic, co by mi dalo nějak více práce, s jedinou vyjímkou: nedbaje striktního vyjádření výrobce na Modelfóru že máme mlčet a stavět, když o předloze nic nevíme, rozhodl jsem se zakulatit podvozkové šachty. Z kousku plíšků z rámečku od jakéhosi starého leptu jsem udělal „bednění“ a do prázdných rohů nalil vteřinové lepidlo. Po vytvrzení jsem plíšky vyloupnul pinzetou a vylité rohy začistil. Také jsem v centroplánu dle návodu zaslepil otvory pro vypadávání nábojnic, které se na S-199 nevyskytovaly, zatímco přebytečné žábry odvětrání jsem zakryl závěsníkem. Druhou drobnou úpravou bylo doladění tvaru gondol podvěšených kanónů, které mi přišly příliš proudnicové a s výstupkem, který se mi zdál navíc.

Mimo to bych si dovolil poznámku k návodu ke stavbě: je zřejmé, že si výrobce usnadnil život a nákresy sestavení má univerzální pro všechny stavebnice S-199, které uvedl na trh. Najdete tu tedy mimo jiné i nákres původního překrytu kabiny (tzv. Erla-Haube), díl C1, který ale v této stavebnici není (a nebo jen chybí?). Také v otázce zbarvení interiéru bych si nebyl tak stoprocentně jistý, že to má být modrošedá – snímky kbelské stodevadesátdevítky podle mne ukazují spíše tmavě šedou, osobně jsem se tam ještě nedokopal, abych to prověřil. Také bych uvítal, kdyby u kamuflážních schémat bylo zmíněno, zda daný stroj nosil přídavnou nádrž, případně jakého provedení, když už je v návodu poznámka „zvolte dle kamufláže“, totéž platí o odstranění či neodstranění výstupku na boulích, kryjících závěry a zásobníky kulometů před kabinou, případně o použitém překrytu kabiny, když vlastně vzhledem ke kamuflážním schématům díl C1 nepotřebujeme. Ale – to už je asi každého věc, čemu věří a jak model dokončí: jestli bude na trupu tmelit spáry, protože řada letounů to tak měla, jak se postaví k výzbroji, k podvěšené nádrži, či dokonce k odstínu kamuflážní barvy. V každém případě se v této stavebnici modelářům dostává konečně do ruky době odpovídajícím způsobem zpracovaný model této pro československé (i izraelské) letectvo významné stíhačky.

Zbarvení

Celý model jsem nastříkal šedozelenou ModelMaster 2071, odpovídající odstínu RLM02. S obtisky se pracuje velmi dobře, na vodičky Agama reagují přiměřeně. S patinou jsem to nepřeháněl – prý dokonce existovala socialistická soutěž o nejlepší vzhled letounu, takže si dovedu představit, jak se mechanici činili. Na závěr přišel matný lak – a hotovo.

Fotogalerie

S-199.461, EX-59, 3. letka 18. leteckého pluku, československé vojenské letectvo, Plzeň-Bory, 1951-1953