Messerschmitt Bf 109A (1:72)

Stavebnice: AML72019 (Messerschmitt Bf 109B in the Legion Condor)

Doplňky: leptané pásy Luftwaffe – Eduard SS582, masky Eduard CX021

Když na konci května 1935 poprvé vzlétl prototyp letounu Bf 109V-1, málokdo tušil, že se právě zrodila legenda, na níž bude stát stíhací síla Luftwaffe po dobu celé nadcházející války. Továrna Bayerische Flugzeugwerke totiž přičiněním Erharda Milcha, šéfa říšského úřadu pro letectví (RLM), původně vůbec neměla být přizvána do soutěže o nový stíhací letoun pro prozatím potají budovanou Luftwaffe. Ovšem vynikající vlastnosti představeného prototypu, spolu s promyšlenou a výrobně výrazně levnější konstrukcí, vedly k vítězství a k získání zakázky, jejíž rozsah v dané chvíli pravděpodobně nikdo neočekával.

Prvního bojového nasazení se nové letouny dočkaly poměrně záhy. Po vypuknutí občanské války ve Španělsku se Německo postavilo na stranu generála Franca a nově vytvořená jednotka Legion Condor se stala bojovou testovací jednotkou Německa, když její letouny bojovaly proti letounům Republikánů, dodaným Sovětským svazem. Nejprve byly na bojiště v polovině roku 1937 odeslány prototypy Bf 109V-3 a V-4, záhy následované předsériovou verzí Bf 109A a prvními sériovými Bf 109B.

Model

Firma AML nabízí ranou verzi stodevítky mimo jiných přebalů i pod titulem „Messerschmitt Bf 109B in the Legion Condor“. Uvnitř najdeme výlisky Avis, odlévané detaily kokpitu a planžetu leptů. Panely potahu jsou znázorněny negativní linkou, která místy není příliš jistá. Díly nesou nepochybné znaky shortrunové stavebnice, jako např. množství otřepů v dělící rovině formy. Odlévané detaily oko potěší, ale je otázka, zda stavebnice má takový potenciál, aby se vyplatilo odstranit veškeré detaily na vnitřní straně trupu, zeslabit stěny a vestavět nabízené doplňky, zvláště když součástí leptané planžety je i palubní deska. Stavebnice obsahuje jak původní dvoulistou pevnou vrtuli, tak pozdější na zemi stavitelnou kovovou dvoulistou vrtuli. Také kryty na a pod motorem jsou k dispozici dvojího provedení, liší se zejména počtem a umístěním větracích otvorů.

Podle oficiální dokumentace bylo vyrobeno 22 kusů předsériové varianty A (včetně prototypu V-4), na které navázalo 341 kusů sériové verze B. Původně dodávaná verze B byla vybavena motory Jumo 210D a pevnou dřevěnou vrtulí, v průběhu výroby byla vrtule nahrazena novou kovovou (a v tovární dokumentaci označena B-1). Tato změna ovšem byla provedena také zpětně u řady dříve vyrobených letounů verzí A i B. Kromě toho, verze A byla skutečně prototypová, takže se laborovalo nejen s tvarem krytů motoru a množstvím a polohou odvětrávacích otvorů, ale třeba také s polohou chladiče oleje pod křídlem. Z toho vyplývá, že je víceméně nemožné stanovit jedno „správné“ provedení každého letounu. Jediný spolehlivý vodicí znak je instalace delších slotů na náběžné hraně křídla u verze A, zatímco letouny verze B měly sloty již zkrácené.

Stavba

Veden snahou získat co nejranější operačně nasazenou stodevítku, rozhodl jsem se přepracovat model do podoby Bf 109A – což vlastně znamená jen prodloužit sloty, když ostatní díly jsou jako alternativy obsažené ve stavebnici. Kromě toho jsem doplnil panel kryjící mechanismus vztlakových klapek, který na levé polovině křídla chybí. Dále jsem odvrtal výfuky a dolícoval spodní část trupu pod motorem a chladič. Zejména v přechodu do centroplánu je tu tmelení více než dost. Totéž budiž řečeno o napojení křídla ke trupu – shora i zdola. Všechny díly potřebují značně začistit, ale potom víceméně pasují kam mají.

Do kokpitu jsem použil leptanou palubní desku z modelu a barvené pásy ze sady Eduard.

Zbarvení

První i poslední bojové nasazení stodevítek se událo v barvách Španělska. Zatímco Bf 109A létal v roce 1937 na bojištích Španělské občanské války, HA-1112-M1L, tj. Bf 109F, vybavený motorm Rolls-Royce Merlin, létal v rámci potyček na Španělské Sahaře od roku 1954 a vyřazen byl až v roce 1965.

První Bf 109A dodávané do Španělska byly nastříkány na všech plochách šedou RLM63 – což je samo o sobě výzva, protože názory jak má tato barva vypadat se značně liší. Vzal jsem tedy šedou ModelMaster 1730 (Flat Gull Gray, FS 36440), konce křídel a kormidlo jsou bílé, panely na motoru černé. Interiér a podvozkové šachty jsou šedé RLM02 (ModelMaster 2071). Cylindr v obtiscích má na sobě bílé detaily, přičemž podle fotografií to spíše vypadá na původní šedou, ale nechal jsem to být. Pomlčka mezi čísly 6 a 10 na levé straně trupu je zkosená opačně – vyřešil jsem otočením obtisku lepidlem od trupu a přilakováním. Některé panely jsou zvýrazněné černou pastelkou.

Fotogalerie

Bf 109A, JV/88, Španělsko, květen 1937