Messerschmitt Bf 109E-4 (1:72)

Stavebnice: Airfix A01008

Doplňky: maska Eduard CX331, leptané pásy Luftwaffe Eduard SS582

Koncem roku 1938 byla zahájena sériová výroba letounu Bf 109E. Od svých předchůdců se lišil zejména motorem Daimler Benz DB601A, který měl oproti dříve používanému JUMO 210 výkon vyšší o 220 kW. Vyšší výkon s sebou nesl vyšší nároky na chlazení, což vedlo k první rozsáhlejší úpravě řady Bf 109, kdy chladič, dříve umístěný pod motorem, byl přesunut pod křídlo. To si vyžádalo poměrně rozsáhlou rekonstrukci křídla i přídě trupu. Verze E-4 byla vyzbrojena 2 kulomety MG 17 nad motorem a dvěma kanóny MG-FF/M v náběžné hraně křídla. Od předchozí E-3 se na pohled lišila novým, hranatějším a lépe pancéřovaným překrytem kabiny, který ovšem byl zpětně montován i na předchozí variantu. Celkem bylo vyrobeno 561 kusů v provedení E-4.

Model

Airfix vydal již před časem novou stavebnici Bf 109E, která je co do kvality srovnatelná s jeho poslední produkcí. V krabičce najdeme dva rámečky ze světle šedého plastu, obsahující 46 dílů, a jeden čirý se 3 díly. Obtiskový aršík obsahuje označení pro jeden letoun. Jednotlivé díly jsou čisté, jemně detailní. Panely potahu jsou vyznačeny negativní linkou, která je poněkud hrubší než u výrobků zejména japonských firem. Překryt kabiny je ze tří kusů, takže nebude problém s případným otevřením kabiny. Model má horní kryt motoru jako samostatný díl a na přídi trupu je znázorněn reliéf motoru DB601, takže kdo chce, může si pohrát s jeho vylepšením a kapotu nechat sejmutou. Obtisky jsou přesně vytištěné, aršík obsahuje i nejviditelnějí instruktážní nápisy.

Stavba

Interiér kabiny je poměrně detailní, vzhledem k tomu, že jsem ponechal kabinu zavřenou, použil jsem i obtisk palubní desky, ze kterého po uzavření nebude moc vidět. Na sedačku jsem doplnil poutací pásy – a to bylo vše. Stavba modelu jde rychle kupředu, stavebnice je zcela bez záludností a slabých míst. Model do vitrínky lze bez problému postavit přímo z krabičky.

Zbarvení

Ačkoliv jsem z počátku přemýšlel o různých variantách, nakonec jsem vzal zavděk barevným schématem ze stavebnice. To představuje stroj ve standardním zbarvení Luftwaffe počátkem roku 1940, kombinující zelenou RLM 71 (ModelMaster 1710 – Dark Green FS 34079) a šedou RLM 02 (ModelMaster 2071) na horních plochách a světle modrou RLM 65 (Humbrol 65 + bílá Humbrol 34) na spodních plochách. Letoun je fotograficky velmi dobře zdokumentován, neboť s ním jeho pilot Franz von Werra nouzově přistál na anglické půdě u Mardenu. Podle fotografií byl trup letounu značně ušpiněn, zejména oproti krytu motoru, který zjevně dostal krátce před sestřelem nový nátěr.

S obtisky se pracuje příjemně, jsou dostatečně tenké a dobře kryjí. Jediný problém jsem si přivodil sám tím, že jsem pod levé křídlo nainstaloval Pitotovu trubici ještě před nanášením obtisku, takže se znakem, který ji obklopuje, jsem musel kouzlit.

Fotogalerie

Messerschmitt Bf 109E-4, W. Nr. 1480, „<“, I/JG 3, Samer, Francie, srpen 1940, Gruppen-Adjutant Oblt. Franz von Werra