De Havilland Vampire T.11 (1:72)

Vampite T.11Stavebnice: Airfix A02058

D.H.115 Vampire T.Mk.11 byl dvoumístný cvičný letoun. Prototypem se stal překonstruovaný noční stíhací stroj D.H.113 bez vybavení pro stíhání a opatřený dvojím řízením. Zalétání nového typu proběhlo 15. listopadu 1950. Výzbroj tvořily dva kanóny a pohon zajišťoval motor Goblin 35 o tahu 15,49 kN. Celkem bylo vyrobenu 804 kusů.

(dle wikipedie)

Model

V klasické červené krabičce Airfixu je 51 dílků, odstříknutých ze světle šedého plastu a čtyři čiré. Panely jsou naznačeny ostrou negativní linkou. Celý model působí velmi čistým dojmem a vypadá to, že půjde velmi snadno sestavit.

Stavebnice nabízí dvě varianty označení: restaurovaný exemplář WZ507, provozovaný Vampire Preservation Group, v podobě z roku 2012, a WZ590, užívaný No. 5 Flying Training School v roce 1962. Druhý letoun je momentálně vystaven v muzeu Royal Air Force v Duxfordu. WZ507 má žluté pruhy na křídle a nosnících ocasních ploch, zatímco WZ590 má oranžové doplňky na trupu, na ocasních plochách a na křídlech.

Stavba

Při podrobnějším pohledu na dílky stavebnice teprve oceňuji jak rozložení do dílů, tak přesnost a kompletnost. Stavebnice obsahuje kompletní sací kanály k motoru včetně prvního stupně kompresoru. Měl jsem trochu obavu jak vše zapadne do sestavy trupu a křídel, ale vše proběhlo k mé naprosté spokojenosti a bez tmelu. Totéž platí o napojení nosníků ocasních ploch do křídla. Zde jsem se ochýlil od stavebního návodu, který předpokládá vlepit již v této fázi nohy hlavního podvozku. Ty jsem vlepoval až po nabarvení, přičemž bylo třeba zkrátit čep, na kterém jsou díly usazeny v podvozkové šachtě, aby se daly vlepit až dodatečně. Velmi hezky jsou ztvárněny kryty podvozku, jejichž vnější části jsou dokonce vybaveny táhly zavíracího mechanismu. Kokpit obsahuje palubní desku včetně středové konzole, zaměřovače se do palubní desky vlepují jako samostatné díly z čirého plastu. Návod předpokládá vložit do přídě závaží 7g, ale pro jistotu jsem dal co se vešlo.

Jediný nedostatek, který jsem zjistil bohužel až ve fázi barvení, je absence čtyř antén na horní ploše křídel a dvou antén pod trupem. Jinak ke stavbě jako takové asi není více co dodávat. Vše pasuje kam má, model se dá bez problémů postavit bez tmelení.

Zbarvení

Od počátku mi bylo jasné, že chci letoun v prvním zbarvení, ve kterém přicházel do služby, tedy se žlutými pruhy. Takto zbarvený stroj je ve stavebnici nabízen, takže by to nemělo činit problém. Avšak když jsem začal pátrat po historii letounu WZ507, narazil jsem na stánkách jeho současného provozovatele Vampire Preservation Group na zmínku o tom, že v roce 1955 letoun přelétl do firmy Marshall’s v Cambridge k úpravám, které spočívaly v instalaci nového „bublinového“ překrytu kabiny a vystřelovacích sedaček. Vzhledem k tomu, že v rámci této přestavby byl pravděpodobně také přestříkán, jeví se mi pravděpodobné, že nikdy nelétal se žlutými pruhy a bublinovou kabinou. Takže jsem se poohlédnul jinde a nakonec našel obrázek letounu XE988, používaného 8 FTS na základně RAF Swinderby v roce 1957.

Celý model jsem nastříkal High Speed Silver, znázorněnou v mém případě Humbrolkou 27002, na kterou jsem nastříkal žluté pruhy (ModelMaster 1569) a nanesl vrstvu lesklého laku. Obtisky jsou kombinací z aršíku stavebnice (znaky a popisky pro WZ590) a moje výroba (seriál XE988 a číslo 37 na přídi). Na závěr pak přišla vrstva polomatného laku ModelMaster.

Fotogalerie