Mitsubishi A6M3 Model 32 (1:144)

PC101154Stavebnice: Sweet 14121

Doplňky: lept Brengun 144060

Verze A6M3 model 32 legendárního stíhacího letounu Zero se k útvarům poprvé dostala v roce 1942. Byla vybavena výkonnějším motorem Nakadžima NK1F Sakae 21, vybaveného dvourychlostním kompresorem, který dosahoval vzletového výkonu 843 kW. Instalace těžšího motoru si z důvodu zachování centráže vynutila posunutí požární přepážky vzad, čímž došlo ke zmenšení trupové palivové nádrže z 98 l na 60 l a tím ke zkrácení doletu a to i přesto, že byly zvětšeny nádrže v křídlech. Křídlo nebylo vybaveno sklopným koncovým obloukem, který konstruktéři nahradili rovným zakončením, zkracujícím rozpětí na 11 m. Celková výroba dosáhla počtu 543 kusů.

(podle wikipedie)

Model

Zajásal jsem, když se mi podařilo objevit dvojmodel firmy Sweet v bazaru. Stavebnice obsahuje dva totožné rámečky ze světle šedého plastu a dva čiré. Díly jsou přesně odstříknuty, bez otřepů, vtaženin, nebo stop po vyhazovačích z formy. Panely jsou znázorněny velmi jemnou negativní linkou. Motor i jeho kryt je velmi hezky proveden. Jediné, co jsem postrádal, je trochu podrobnější vybavení kabiny. Je pravda, že při zavřeném krytu toho mnoho vidět nebude, ale i tak jsem pořídil leptanou sadu od Brengunu.

Stavba

Chvíli jsem uvažoval, že jeden model postavím jako A6M3 a druhý jako A6M2, ale rozsah potřebných úprav mne od záměru odradil. Takže nakonec jsem vybral dva letouny z šesti nabízených. Oba (vlastě všech šest) jsou letouny zakoupené ze sbírek civilních osob a tedy nesou příslušná věnování. Japonsky nevládnu, takže v tomto ohledu musím věřit návodu.

Ke stavbě modelu není co dodat. Jednotlivé díly k sobě pasují bez jakýchkoli problémů – s vyjímkou sacího hrdla a výfuků pod trupem (díl 22), který je třeba dopasovat na díl křídla (1) aby mezi nimi nevznikla mezera. Kokpit je z leptu, stejně jako kryty podvozků – ne že by ty původní byly zvláště špatné, ale leptané jsou tenčí.

Zbarvení

Oba letouny jsou nastříkány světlou šedozelenou, což jsem se pokusil znázornit odstínem namíchaným z olivové Humbrol 155, žluté ModelMaster 1708 a bílé Humbrol 34. Kryt motoru je černý Humbrol 33, na vrtulové listy a kužel jsem použil metalízu Humbrol 27002. Obtisky vytiskl Cartograf, takže kvalita zaručena, včetně dokonalého přilnutí a normální reakce na kouzelné vodičky.

Fotogalerie