Messerschmitt Bf 109G-10 (1:72)

Stavebnice: AZ Model AZ7501

Doplňky: maska Eduard CX172, leptané pásy ze stavebnice MPM Bf 109G-12

V listopadu 1944 byla v továrně Erla zahájena výroba varianty G-10 stíhačky Messerschmitt Bf 109. V podstatě šlo o drak verze G, do kterého byl použit motor DB 605D-2. Motory varianty G-10 byly standardně vybaveny zařízením pro vstřik metanolu a vody (MW-50) pro zvýšení výkonu. Charakteristickou odlišností je nový standardizovaný tvar krycích plechů motoru o větším objemu, čímž odpadly charakteristické boule před kabinou. Bylo vyrobeno okolo 2600 kusů.

Model

Stavebnice je jak už je u AZ Model obvyklé kombinací osvědčených rámečků stodevítky verze G a dodatečných dílů, specifických pro konkrétní verzi. V tomto případě jsou zde nové poloviny trupu, dva typy chladičů a horní kryt motoru.

Stavba

Po velmi dobrých zkušenostech se stavebnicemi verzí G-6 i K-4 od tohoto výrobce jsem si říkal, že to bude rychlé vítězství. Bohužel, nebylo tomu tak. Hlavním problémem je trup, kterému v zadní části v přechodu do centroplánu chybí na spodku přes 1,5 mm mezi polovinami – viz obrázky. Drobné problémy jsou také na přechodu křídla do trupu u náběžné hrany, i když nedosahují takových rozměrů jako na trupu.

Spára je ve skutečnosti tak velká, že se ji vyplatí nejprve vyplnit ji kousky plastu a teprve pak tmelit. A následně brousit, leštit a přerývat. Jakkoliv ostatní díly jsou zhotoveny ve vysokém standardu, celkový dojem ze stavebnice to nezachrání.

Zbarvení

Tato stavebnice měla být vyvrcholením mého ročního úsilí při stavbě stodevítek různých verzí, takže jsem chtěl něco, co by mělo vztah k území bývalého Československa, ale přitom to nebylo až tak obvyklé. Nakonec jsem vybral letoun od Jasta 5 Ruské osvobozenecké armády, opuštěný v květnu 1945 na letišti v Německém Brodě. Horní plochy má pokryty šedofialovou RLM75 (ModelMaster 2085) a zelenou RLM83 (Humbrol 253), spodní jsou šedomodré RLM76 (ModelMaster 2086). SOP je natřena šedohnědou RLM81 (Humbrol 251) s fleky RLM83 a RLM76. Na boku trupu jsou skvrny RLM83.

Obtisky jsou pro mne posledním velkým zklamáním. Německé znaky lze použít jen v omezené míře, což je dáno mou volbou zbarvení. Avšak ve stavebnici je přiložen univerzální aršík s instruktážními nápisy pro Bf 109G, bohužel však nezohledňuje, že verze G-10 má některé popisky jinak provedené než na předchozích verzích. Takže mi nejen chybí kruhová popiska na pravém boku trupu vzadu na krytce plnění vzduchem pro pohon kulometů, ale také popiska na pravém boku pod kabinou kolem krytky plnění kyslíkem, která u G-10 byla jiného provedení než celomodrá u verze G-6. Nakonec jsem vše zkombinoval z různých zbytků ze stavby předchozích stodevítek. Svatoondřejský kříž, používaný na některých letounech ROA místo svastiky, jsem vytisknul na laserové tiskárně, bílý podklad nastříkal přímo na model.

Fotogalerie

Bf 109G-10, bílá 15, Jasta 5 der ROA, Německý Brod, Protektorát Čechy a Morava, květen 1945