MiG-21UM (1:72)

MiG-21UM

Model: Condor 72003

Doplňky: obtisky Kopro 94152

MiG-21UM je nejmodernější cvičná verze úspěšného a rozšířeného stíhacího letounu MiG-21. Na rozdíl od jednomístné varianty není vybavena radarem, jinak ale odpovídá generaci MiGů-21M, včetně možnosti podvěšení výzbroje pod křídlo.

Model

Model ukrajinské firmy Condor viditelně vychází ze starého modelu Kovozávodů Prostějov, a to bohužel včetně některých technických nedostatků, jako např. nedolitý přechod trupu do křídla v místě otvorů pro vodící plochy křídla. Stavebnice je ovšem na rozdíl od jejího vzoru provedena s negativním naznačením paneláže, byť příliš jemným. Ke cti výrobce je nutno připočíst i fakt, že opravil chybný tvar podvozkových šachet v křídlech.

Stavba

Snažil jsem se provést drobné úpravy, které by bez přílišné námahy vylepšily vzhled modelu. Jako první přišla na řadu příď, kde jsem vyříznul dno podvozkové šachty a vytvořil šachtu novou. Kromě toho jsem prodloužil podlahu pilotního prostoru směrem nad podvozkovou šachtu a vestavěl novou přepážku, zaslepující vstup vzduchu k motoru. Poté jsem vyříznul dno podvozkových šachet hlavního podvozku a šachty prodloužil směrem vzhůru k boulím vystupujícím nad povrch trupu. Dále jsem z plastu stočil novou trysku a do ní vestavěl poslední stupeň turbíny ze stavebnice.
Po slepení polovin trupu jsem vestavěl do pilotního prostoru přepážky za sedadly pilotů, boční panely a palubní desky, přičemž z přední jsem odstranil výstupek nahoře a na jeho místo vestavěl průhledový displej. Pilotní prostor dostal nátěr barvou Interior Blue/Green (ModelMaster 2135), na palubní desky a boční panely jsem použil obtisk z archu KP. Dále jsem zkompletoval a nabarvil sedačky, kde jsem pouze doplnil poutací pásy.
Na hlavní podvozkové nohy jsem doplnil protistřihové nůžky a zbytek detailů pouze dobarvil. Tříprsté antény identifikačního systému pod přídí a na vrcholu SOP jsem nahradil kousky drátku, stejně tak antény radiovýškoměru pod křídlem. Na překryt zadního pilotního prostoru jsem doplnil otevřený periskop.

Zbarvení a označení

Zvolil jsem celošedý letoun 9341 „Vojtíšek“: celý stroj jsem natřel šedou Humbrol 147, vstupní kužel a kryt antény na vrcholu SOP je zelený Revell 62, hnědou na kryt antény v kýlu pod trupem jsem namíchal z Humbrolek 133 a 33. Obtisky jsou za archu KP, závěrečná povrchová úprava je čirým matným lakem.

Závěr

S vynaložením přijatelného úsilí jsem získal další doplněk do mé sbírky cvičných strojů.

Fotogalerie