S-90 (Focke-Wulf Fw-190A-8) (1:72)

S-90

Stavebnice: Airfix 01020

Po skončení války zůstalo na území bývalého Protektorátu Čechy a Morava obrovské množství techniky Luftwaffe. Některé typy byly zvažovány pro použití v novém československém letectvu, mimo jiných také Focke-Wulf Fw-190. Letoun dostal přiděleno označení S-90, avšak nakonec nebyl získán dostatečný počet kusů tohoto typu a přednost dostaly rekonstruované letouny Messerschmitt Bf-109.

Model

Když jsem před časem stavěl svou první stodevadesátku od Revellu, netušil jsem, že Airfix vydá ještě levnější a ještě lepší model a to dokonce stejnou variantu (tedy kromě sady R-11). Když jsem tuto novou stavebnici viděl v obchodě, okamžitě jsem začal přemýšlet o variantě a zbarvení. Až tak se mi stavebnice zalíbila: negativně ryté díly, velmi jemné a podrobné detaily, a ta cena…

Stavba

Ačkoliv to není příliš nutné, pořídil jsem leptanou sadu Eduard SS203, která ovšem není určena pro model Airfix a proto dalo trochu námahy usadit díly do trupu. Ze zpětného pohledu bych asi použil jen pásy, které v kokpitu viditelně chybí, ale zbytek nechal ze stavebnice.
Jinak je stavba velmi příjemná a rychle postupuje, díly dobře lícují a tmelit v podstatě není třeba.

Zbarvení a označení

Vzhledem k tomu, že stodevadesátku v barvách Luftwaffe již mám, rozhodl jsem se pro stroj zkoušený v Československu po válce. Pokud je mi známo, neexistuje fotografie letounu opatřeného čs. výsostnými znaky, takže jsem vycházel z představy o vzhledu, publikované např. v knize Letadla československých pilotů od Václava Šorela, která je dále rozvedena v polské publikaci Samoloty II. wojny światowej. Letoun nese původní německou kamufláž barvami RLM 74 / 75 / 76, původní označení bylo přetřeno blíže neidentifikovanou šedou a na jeho místo byly doplněny československé výsostné znaky s modrým lemem – v mém případě z archu Extratechu.
Vzhledem k tomu, že jde o letoun z pozůstalosti Luftwaffe, doplnil jsem poměrně rozsáhlou patinu – a pak už jen čirý lak a hotovo.

Závěr

Snadná stavba, spokojenost na mé straně. A ve srovnání s dříve postaveným modelem od Revellu dávám dodatečně za pravdu kritikům, kteří poukazovali na příliš zaoblenou přední část motorového krytu a s tím související malý průměr otvoru pro vstup chladícího vzduchu u modelu Revell. Pokud oba modely stojí vedle sebe, je rozdíl v neprospěch modelu Revell jednoznačný.

Fotogalerie