NAMC K-8 Karakorum (1:72)

k-8m02

Stavebnice: Trumpeter 01636

Cvičný a lehký bojový letoun JL-8 (pro export značený K-8) je společným produktem čínského a pákistánského leteckého průmyslu. Letouny slouží kromě Číny a Pákistánu v letectvech Barmy (Myanmar), Egypta, Ghany, Namibie, Srí Lanky, Súdánu, Zambie a Zimbabwe, v Egyptě je plánována licenční výroba.

Model

Stavebnici v měřítku 1:72 vyrábí Trumpeter. Na první pohled jde o pěkný model, přiměřeně detailně provedený. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, na některých dílech lze bohužel najít stopy po vyhazovačích, např. na podvozkových krytech a bocích kokpitu – zde jsem musel tmelit. Obtisky nabízejí zbarvení prototypu, standardní čínské a předváděcí pakistánské. Je trochu škoda, ze není obsažena žádná kamuflovaná varianta, přestože ve většině afrických letectev je kamufláž na tomto typu používána.

Stavba

Stavbu jsem zahájil sestavením pilotního prostoru. Palubní desky mají reliéf, takže s trochou péče je lze použít. Na postranních panelech je také naznačeno nějaké vybavení a vzhledem k tomu, že model přijde do vitrínky, moc jsem to neprožíval a vzal co je. Rozhodl jsem se napravit dutou zadní stranu sedadel. Sice to nebude moc vidět, ale dutinu jsem zatmelil. Sestavený kokpit jsem zalepil do jedné poloviny trupu, přidal jsem šachtu příďového podvozku, trysku a závaží a poté poloviny slepil k sobě. Otvorem pro křídlo jsem vestavěl prodloužení sacích kanálů a první stupeň kompresoru. Křídlo je sestaveno ze spodního průběžného dílu a dvou horních polovin, jako celek jsem jej vlepil do trupu. Otvor v trupu je spíše menší, takže citlivou úpravou předejdeme tmelení. Vlepení výškovky bylo dílem okamžiku, jen jsem lehce upravil vodící plochy aby výškovka neměla vzepětí. Dále jsem přilepil sací kanály včetně hrdla a odstranil „policajty“ na horní straně křídla.

Takto sestavený model jsem zamaskoval a nastříkal několika vrstvami bílého spreje Tamyia TS-27. Tuto metodu jsem zkoušel poprvé – s bílou barvou mám obvykle problémy, protože žloutne (Humbrol) a nekryje (všechny). Ukázalo se, že jsem podcenil přípravu povrchu pod lak, takže jsem se s tím dost pral, ale příště už to bude lepší. Po odmaskování jsem doplnil boudičku nad přední palubní desku a nabarvil šedou Humbrol 127 jako ostatně celý interiér. Nyní přišla na řadu volba zbarvení – a rozhodl jsem se pro Pákistán, což znamenalo nanést pole červené a modré barvy. Ačkoliv jsou modrá pole součástí obtiskového archu, rozhodl jsem se je nepoužít. Místo toho jsem si na čistý obtiskový papír udělal skvrnu červené Humbrol 60 a modré Agama 09M. Po zaschnutí jsem z barvy vystříhal proužky, pomocí kterých jsem orámoval budoucí barevné plochy a posléze nabarvil příslušnou barvou. Mít pistoli, vyplatilo by se normálně zamaskovat a stříknout… Pak jsem nabarvil podvozkové šachty šedou Humbrol 127.

Po zaschnutí jsem na celý model přidal vrstvu čirého lesklého laku ModelMaster a začal doplňovat detaily. Jako první přišly na řadu podvozky v mezičase odděleně připravené, dále závěsníky a do interiéru řídící páky a sedadla. Dolepil jsem kryty podvozků, trubici na přídi, přídavné nádrže a kryt kabiny. Obtisky dělají dojem nepoddajnosti, ale po zaschnutí velmi dobře kopírují povrch modelu i bez kouzelných vodiček. Výhradu mám k půlměsíci na SOP – zelená ploška by měla být čtvercová s půlměsícem položeným úhlopříčně a hvězdou směrem k rohu, ale nakonec jsem to nechal tak. Na závěr jsem model přelakoval matným lakem a jednou vrstvou lesklého laku ModelMaster, čímž dostal nepravidelně polomatný vzhled.

Závěr

I v případě, že se rozhodnete pro stavbu bez úprav přímo z krabičky, získáte hezký model, který jistě dobře doplní jakoukoliv kolekci cvičných letounů.

Fotogalerie