Rockwell B-1B Lancer (1:144)

B-1BModel: Panda Models 40001

B-1 je čtyřmotorový nadzvukový těžký strategický bombardér s měnitelnou šípovitostí křídla. Původní verze B-1A vznikla počátkem 70. let, ale kvůli neustálému zpožďování a zdražování projektu byly nakonec postaveny jen čtyři kusy. Později, v 80. letech, byl letoun přepracován, zejména s ohledem na bombardování z nízkého letu vysokou rychlostí. Celkem bylo postaveno 100 kusů verze B-1B.

Model

Celkem náhodou jsem narazil na model Lanceru od Panda Models. Výlisky se zdají v pořádku, stejně tak obtisky pro dva různé stroje. Model obsahuje prosklení kabiny a naznačený interiér, palubní deska je ztvárněna obtiskem.

Pumovnici je možno ponechat otevřenou, stavebnice obsahuje i křídlatou střelu Boeing ALCM (AGM-86). Rovněž vstupní průlez do kabiny lze sestavit otevřený, stavebnice obsahuje i žebřík pro nástup posádky.

Stavba

Stavbu doporučuji provést podle návodu s tím, že křídla a šachty pro jejich zatažení je vhodné barvit před sestavením. Křídla je možno postavit pohyblivá, stavebnice obsahuje přepážky k vyztužení a uzavření prostorů pro zasouvání křídel. Problémem, možná jen u mého modelu, se ukázala mírná deformace trupu v místě pod kabinou, takže ke slepení horní a dolní poloviny bylo třeba použít trošku násilí. Také ocasní část příliš nelícuje a bylo třeba značného tmelení a broušení, totéž platí o styku SOP a trupu.

Obtisk palubní desky se mi bohužel rozpadl pod rukama a tak jsem na palubní desku vlepil hodně zmenšenou fotografii. Zasklení kabiny je v celku v pořádku, naopak trup před kabinou má na modelu oválný průřez, což neodpovídá skutečnosti a je vhodné to zbrousit, také kvůli správnému napojení krytu radiolokátoru.

Motorové gondoly obsahují plochy zpomalující proud vzduchu do motorů a po nabarvení vypadají celkem realisticky.

Pumovnice by zasloužila doplnění o detaily, resp. doplnění i dalších střel ALCM na rotační vypouštěcí zařízení místo pouhého reliéfu, naznačeného ve stavebnici. Pumovnici jsem nakonec nechal zavřenou, stejně jako průlez pro nastupování posádky za předním podvozkem – i zde chybí detaily interiéru, jejichž absence by byla vidět.

Podvozková kola jsou příliš široká a je třeba je ztenčit nejméně o polovinu. Kola jsem rozřízl, odbrousil z každé poloviny skoro třičtvrtě milimetru a poté slepil. Podvozkové nohy jsou hezky zpracované a stačí je sestavit a nabarvit.

Zbarvení

Stavebnice nabízí dva letouny ve starším zbarvení SAC tmavě šedou a tmavě hnědozelenou na horních plochách a tmavě šedou a šedomodrou na spodních plochách. Zvolil jsem stroj 84-0051 (cn 11) „Lucky Lady“ od 77th Bomb Squadron, 28th Bomb Wing – Ellsworth AFB, Jižní Dakota. Ačkoliv jsou barevná pole v návodu vyznačena ve shodě s předlohou, doporučené odstíny jsou zcela mimo a příslušely by spíše k prototypu verze B-1B v pískovo-hnědo-zeleném zbarvení z průběhu zkoušek.

Nakonec jsem tedy použil jako tmavou šedou barvu Humbrol 32, jako hnědozelenou Humbrol 155 a jako šedomodrou pak Humbrol 144.

Obtisky jsem, pamětliv zkušenosti s palubní deskou, před použitím přelakoval čirým syntetickým lakem a za mohutného použití Adhesolu od Agamy je usadil na místo. Výsostné znaky vyšly příliš slité a světlé, tak jsem je nahradil low-vis znaky od Mark I. Models. Prubířským kamenem se ukázalo umístění označení hrdla pro tankování za letu před kabinou – a nemohu říci, že bych byl s výsledkem dvakrát spokojen.

Závěr

Na stočtyřiačtyřicetinu jde o velký model s příslušně složitou stavbou. Obtisky jsou pro mne největším zklamáním a pokud máte možnost použít alternativní obtisky, rozhodně ji využijte.

Fotogalerie