Stavebnice: Sword 72089
Jet Provost T.5 je dalším vývojovým stupněm řady Jet Provost. Verze T.5 se od svých předchůdců liší přetlakovou kabinou, novým křídlem a výkonnějším motorem Rolls-Royce Viper 622. Objednávka na 110 letounů byla podepsána v listopadu 1964, první let se uskutečnil v únoru 1967. Mezitím došlo ke znárodnění části britského leteckého průmyslu a následnému začlenění firmy Hunting Percival do korporace BAC (British Aircraft Corporation), takže letouny již byly dodávány jako BAC 164.
Model
Až do docela nedávné doby bylo možno získat model Jet Provostu T.5 pouze z obstarožních stavebnic Matchbox a Airfix. Obě z nich jsem měl, ze stavebnice Airfix jsem docela nedávno stavěl model Strikemasteru. Ačkoliv zejména model Airfix není s ohledem na svůj věk vyloženě špatný, současným nárokům už dávno nevyhovuje. Naštěstí se tento typ rozhodla ztvárnit firma Sword – a nedopadlo to vůbec špatně.
Krabička s bočním otevíráním má na zadní straně obě nabízená barevná schémata. Uvnitř se nachází celkem pět klasických stromečků s díly: jeden, obsahující křídlo a další drobné díly, po jednom, nesoucím levou a pravou polovinu trupu, jeden, nesoucí alternativní přístrojové desky a jejich štíty a také různé drobnosti, specifické pro danou verzi a jeden čirý, který kromě přední pevné a zadní pohyblivé části překrytu kabiny, obsahuje kryty světlometů a další drobnosti. Přiloženy jsou také dva odlitky sedaček Martin-Baker Mk.4, obtisky a návod.
Díly jsou čisté, bez propadlin a otřepů, jemně negativně ryté. Překryt kabiny je dostatečně čirý a bez obav jej použiju.
Pro srovnání jsem k sobě přiložil výlisky Sword a Airfix – je zřejmá velká tvarová shoda, ale také výrazně jemnější a podrobnější detaily na modelu Swordu.
Stavba
Jako obvykle – nejprve kokpit. Slepil jsem podlahu, zadní přepážku a panel pod překrytem a celek vlepil do jedné poloviny trupu. Pak jsem doplnil střední konzoli a natřel. Mezitím jsem slepil správnou variantu palubní desky a štítu palubní desky. Do přídě jsem vložil závaží „co se vešlo“, do zádě vlepil trysku a pak slepil obě poloviny trupu. Do tohoto celku jsem pak vlepil sestavu palubní desky. Následně jsem připojil zespoda křídlo, na zádi pak vodorovné ocasní plochy. Následovalo zamaskování a barvení. Potom už jen obtisky, lak a drobné detaily, se kterými v zásadě není větší práce.
Zbarvení
Ze dvou nabízených variant jsem zvolil standardní červeno-bílo-šedé zbarvení cvičných letounů RAF. Bílá a šedá je ze sady ModelMaster (1768 a 2038), červená je Humbrol 174. Bál jsem se bílé, ale nakonec mne potrápila červená, která jen velmi neochotně kryje. Na hotový nástřik přišla vrstva lesklého laku a obtisky. Ty jsou pěkně tenké a bez vzhledových vad. Nakonec jsem přidal ještě jednu vrstvu lesklého laku, na černý panel před kabinou naopak laku matného.