Stavebnice: Airfix A02103
V roce 1951 byly u firmy Hunting Percival zahájeny práce na novém cvičném letounu. Ačkoliv v té době u firmy vrcholil náběh sériové výroby pístového cvičného letounu Provost, vedení firmy včas rozpoznalo budoucí potřeby RAF. V červnu 1954 pak poprvé vzlétl prototyp letounu P.84, který byl RAF následně označen Jet Provost T.1. Po přechodném typu T.2 s novým motorem, upraveným podvozkem a překrytem kabiny, přišel do výroby model T.3, který se stal standardním cvičným letounem RAF. Celkem bylo vyrobeno 201 kusů této verze.
Model
Obvyklá červená krabička, otevíraná shora, skrývá 45 dílů z světle šedého plastu. Jednotlivé díky jsou prosty otřepů i stop po vyhazovačích. Rytí je negativní, mírně hrubší, avšak rovnoměrné a čisté. Pilotní prostor je poměrně dobře vybaven, včetně sedaček, sestavovaných ze čtyř dílů. Odsunovatelná část překrytu kabiny je nabízena ve dvou provedeních – užší pro uzavřený a širší pro otevřený kokpit. Podvozky a další drobné díly jsou velmi hezky vyrobené.
Stavebnice obsahuje dvě barevná schémata: Jet Provost T.3 od No. 2 TFS, RAF Gaydon, z roku 1967 – celošedý s reflexními oranžovými pásky, a Jet Provost T.3A od No. 1 TFS, RAF Linton-On-Ouse, z roku 1984, v pozdějším červeno-bílo-šedém provedení.
Stavba
Kokpit, a vlastně všechny díly, k sobě perfektně pasují. Nenašel jsem místo, kde by bylo třeba jakékoliv násilí, natož pak tmelení. Do přídě je třeba vložit dostatečné závaží, ale vzhledem k objemu přídě to není problém.
Jediný nedostatek, který jsem opět zjistil bohužel až ve fázi barvení, je, stejně jako v případě modelu Vampire T.11, absence čtyř antén, tentokrát na spodní ploše křídel. Jinak ke stavbě jako takové asi není více co dodávat. Vše pasuje kam má, model se dá bez problémů postavit bez tmelení.
Zbarvení
Ze dvou nabízených barevných schémat jsem si bez dlouhého rozmýšlení vybral šedý letoun s oranžovými doplňky. Ale trošku jsem si, jak se říká, naběhl. Nejprve jsem laboroval se správným odstínem šedé. Návod předpokládá šedou Humbrol 166, která je ale podle toho, co vidím na fotografiích, příliš tmavá. Na fotografii se šedá velmi podobá dříve používané High Speed Silver a v podstatě se tyto dvě barvy na fotografii dají rozeznat jen podle odlesků. Takže jsem nakonec dospěl ke světle šedé Model Master 1732 (FS36495), kterou jsem nastříkal celý model. Na to přišla vrstva lesklého akrylového laku a obtisky. Ale ouha, oranžové obtisky jsou extra tuhé a za žádných okolností nechtějí kopírovat povrch. Nevadí, říkal jsem si, přeperu to Adhesolem a Hypersolem. Jenže pod náporem vodiček se oranžová začala rozpouštět! Nakonec mi nezbylo než se skřípěním zubů již nanesené obtisky odstranit a rychle přemýšlet o jiném barevném provedení. Druhou obtiskovou variantu jsem zavrhnul – toto zbarvení bude mít Jet Provost T.5, takže nezbývalo než se pohrabat ve fotografiích. Nakonec jsem zvolil letoun XM411, zbarvený na všech plochách původní stříbrnou (High Speed Silver) s oranžovými doplňky s tím, že chybějící označení si vytisknu jako obtisk. A tak se i stalo. Celý model dostal nástřik Humbrolkou 27002, oranžovou jsem namíchal z barev Humbrol 209 a Model Master 1569. Obtisky jsou z aršíku stavebnice, doplněné o mnou vytištěná kódová písmena.
Fotogalerie