MiG-25P (1:144)

MiG-25PModel: Kitech 08M-3101H

Mikojan-Gurevič MiG-25 (v kódu NATO „Foxbat“) je záchytný stíhací letoun, určený pro velké výšky a rychlosti řádu M=3. Jeho úkolem je vyhledání cíle prostřednictvím výkonného radiolokátoru a provedení zteče pomocí čtveřice řízených střel vzduch-vzduch R-40 velkého dosahu s infračerveným nebo poloaktivním radiolokačním naváděním. Ze stíhacího MiGu-25P byly odvozeny průzkumné/bombardovací verze (MiG-25R) a dvojmístné cvičné varianty MiG-25PU a MiG-25RU.

(wikipedia)

Model

V tužší krabičce s bočním otevíráním se nachází díly odstříknuté z tmavě zeleného plastu plus jeden čirý. Díly mají panely naznačené negativní linkou, která občas potřebuje opravu. Je přiložen obtiskový aršík obsahující rudé hvězdy a tmavě šedozelené číslo 07.

Stavba

Po prvním přiložení na výkres jsem byl příjemně překvapen tvarovou shodou a to včetně půdorysného tvaru křídel. Jako problematická se ukázala přední část trupu, která je příliš krátká a pro verzi P s vestavěným radiolokátorem také příliš štíhlá. Příď jsem do délky nastavil kouskem plastu, na boky je dolepeno a dotmeleno aby trup získal kruhový průřez.

Jinak stavba probíhá poměrně bez problémů, vyplatí se trošku si pohrát s kokpitem, který není ve stavebnici, a s podvozky, aby model získal správný postoj. Také jsem dostavěl komory přídavného spalování – při daném průměru trysky je dovnitř přeci jen dost vidět – a upravil přepouštěcí štěrbiny na horní straně sacích kanálů motorů, které jsou ve stavebnici znázorněny jako vystupující, ale mají být zapuštěné.

Zbarvení

Drtivá většina stíhacích MiGů-25P byla zbarvena světlou šedou na všech plochách (Humbrol 127 v mém provedení). Pouze dielektrické kryty antén měly nátěr tmavě zelenou, případně tmavě šedou – zde je třeba postupovat dle fotografie konkrétního stroje pokud se týká barvy a umístění. Pruh proti oslnění před kabinou je černý.

Samozřejmě jsem chtěl postavit letoun číslo 31, se kterým uletěl staršij lejtěnant Viktor Bělenko do Japonska, ale až ve finále jsem zjistil, že jeho letoun má pozdější symetrické provedení vřeten na konci křídel, zatímco můj model má starší asymetrické provedení. Takže nakonec mám „anonymní“ bort 31 někde z Dálného Východu kolem roku 1974 (červené číslo 31 s černým lemem jsem si vytiskl na čirý obtiskový papír).

Fotogalerie